RECENZJA INTERAKTYWNA: Przypadki Callie i Kaydena


Zapraszam Was dziś na kolejną recenzję interaktywną, czyli tekst, dzięki któremu każdy z Was, indywidualnie, będzie mógł sprawdzić, czy dana książka jest dla niego odpowiednia - czy warto ją przeczytać, biorąc pod uwagę Waszą osobowość. Wystarczy, że będziesz odpowiadać na podane pytania i kierować się do wskazanych akapitów.


Dziś zajmiemy się książką Przypadki Callie i Kaydena / Jessica Sorensen


1. 
Zacznijmy od tego, że Przypadki to powieść z gatunku new adult mówiąca o Callie, dziewczynie, która nosi w sobie pewną traumę z dzieciństwa, oraz o Kadeydenie, chłopaku z problemami rodzinnymi. A skoro będziemy mieli do czynienia z tak licznymi tragediami życiowymi, to domyślasz się pewnie, jak dużą rolę odegrają tu emocje. Dlatego moje pierwsze pytanie brzmi:
Czy lubisz emocjonalne powieści?
TAK - przejdź do akapitu 2
NIE - przejdź do akapitu 4


2.
Świetnie! Przypadki to właśnie typowe new adult, ze wszelkimi cechami z tym związanymi. Mamy dość namiętny romans, sceny łóżkowe, tajemnice oraz wiele chorób, traum z przeszłości, tragedii życiowych i bardzo emocjonalnych chwil. Miałam co prawda wrażenie, że Callie, biorąc pod uwagę jej problemy i fobie, zbyt szybko zaufała Kaydenowi. W trakcie lektury odkryłam jednak, że połączyły ich te wspomniane wyżej emocje, ciężkie chwile, które zmieniły ich osobowość. Więc możesz przygotować się na duże dawki emocji - i tych gorących, romantycznych, i chwile radości, ale również wiele wzruszeń. A skoro to new adult, a królową new adult nazywana jest Colleen Hoover, to zapytam:
Czy podobała Ci się chyba najbardziej znana książka Colleen Hoover - Hopeless?
TAK - przejdź do akapitu 3
NIE - przejdź do akapitu 6
NIE ZNAM - przejdź do akapitu 8


3.
Więc myślę, że i tu się odnajdziesz. To new adult o bardzo zbliżonej tematyce; co więcej mam wrażenie, że podobało mi się bardziej niż Hopeless. Może dlatego, że w wypadku książki pani Hoover najważniejsza była tajemnica, która miała nas zszokować, a ja, niestety, wszystkiego się domyśliłam. W Przypadkach tak naprawdę wiemy niemal wszystko od początku, a wciąż czyta się z zapartym tchem - przez te emocje, przez pewne wskazówki i rady życiowe. A właśnie.
Czy miewasz czasem wrażenie, że właśnie marnujesz jakąś niepowtarzalną okazję? Czy brak zaufania do kogoś lub czegoś sprawił, że żałujesz podjętej decyzji? Albo najzwyczajniej - czy zdarza Ci się, że boisz się lub wstydzisz czegoś zrobić?
TAK - przejdź do akapitu 5
NIE - przejdź do akapitu 7


4.
No to chyba muszę Cię trochę zmartwić i powiedzieć, że w Przypadkach emocji jest wyjątkowo dużo. To w końcu typowe new adult, z namiętnym romansem, scenami łóżkowymi, tajemnicami, chorobami, traumami z przeszłości, tragediami życiowymi i wieloma bardzo emocjonalnymi chwilami. Możliwe więc, że nie poczujesz tego wszystkiego, co poczuli zachwyceni tą powieścią czytelnicy; że to, co wiąże głównych bohaterów, ich wzajemne zaufanie, może ci się wydać głupie czy niedorzeczne. Ale zakończenie jest takie, że - mam nadzieję - coś jednak poczujesz. Ale nawet jeśli nie przypadną Ci do gustu te emocjonalne aspekty, to może spodobają Ci się fabularne wydarzenia i coś jeszcze, o czym powiem za chwilę. Ale najpierw skoro to new adult, a królową new adult nazywana jest Colleen Hoover, to zapytam:
Czy podobała Ci się chyba najbardziej znana książka Colleen Hoover - Hopeless?
TAK - przejdź do akapitu 3
NIE - przejdź do akapitu 6
NIE ZNAM - przejdź do akapitu 8


5.
No właśnie mi też często wydaje się, że umknęła mi sprzed nosa jakaś szansa. A z Przypadków, oprócz fabuły i romansu, możemy wynieść trochę refleksji. Dowiemy się na przykład, jak ważne jest zaufanie, jak bardzo niszczą nas strach i wspomnienia, że, być może, nie odnajdziemy przez to siebie, nie znajdziemy tego, w czym jesteśmy dobrzy, nie doświadczymy satysfakcji, niczego nie osiągniemy i nie poczujemy, czym jest szczęście. Bohaterka, wraz z przyjacielem tworzą listę rzeczy, które powinni zrobić, ale się tego boją lub wstydzą. Część z nich może się wydać błahych, ale w zależności od charakteru i przeszłości człowieka okazują się być problemem nie do przeskoczenia. To naprawdę daje do myślenia.
Teraz przejdźmy do końcowego etapu tej recenzji.
WYNIK - przejdź do akapitu 9


6.
Witaj w klubie! Dobra, może nie zmieszałam tej powieści z błotem, ale jestem nią nieco rozczarowana. Może to przez fakt, że w Hopeless mieliśmy tajemnicę, której wyjaśnienie miało nas zszokować. Pech chciał, że wszystkiego się domyśliłam. Przypadki są dość podobnym tematycznie i klimatycznie new adult, ale podobały mi się bardziej, więc może i w Twoim wypadku tak będzie. Nie mamy tu bowiem wielkich tajemnic, wszystko wiemy niemal od początku, a wciąż czyta się z zapartym tchem - przez te emocje, przez pewne wskazówki i rady życiowe. A właśnie.
Czy miewasz czasem wrażenie, że właśnie marnujesz jakąś niepowtarzalną okazję? Czy brak zaufania do kogoś lub czegoś sprawił, że żałujesz podjętej decyzji? Albo najzwyczajniej - czy zdarza Ci się, że boisz się lub wstydzisz czegoś zrobić?
TAK - przejdź do akapitu 5
NIE - przejdź do akapitu 7


7.
Wow! No to naprawdę Ci zazdroszczę! Ja bardzo często mam wrażenie, że umknęła mi sprzed nosa jakaś szansa. A z Przypadków, oprócz fabuły i romansu, możemy wynieść trochę refleksji. Dowiemy się na przykład, jak ważne jest zaufanie, jak bardzo niszczą nas strach i wspomnienia, że, być może, nie odnajdziemy przez to siebie, nie znajdziemy tego, w czym jesteśmy dobrzy, nie doświadczymy satysfakcji, niczego nie osiągniemy i nie poczujemy, czym jest szczęście. Bohaterka, wraz z przyjacielem tworzą listę rzeczy, które powinni zrobić, ale się tego boją lub wstydzą. Część z nich może się wydać błahych, ale w zależności od charakteru i przeszłości człowieka okazują się być problemem nie do przeskoczenia. To naprawdę daje do myślenia. Może i Ty podczas lektury odkryjesz, że jednak jest coś, czego żałujesz, jakaś decyzja, której żałujesz, a masz jeszcze szansę ją zmienić.
Teraz przejdźmy do końcowego etapu tej recenzji.
WYNIK - przejdź do akapitu 9


8.
A więc w skrócie i bez spoilerów - Hopeless to właśnie new adult, gdzie mamy do czynienia z romansem obarczonym wieloma problemami z przeszłości bohaterów. Problemy te są utrzymywane przed nami w tajemnicy, której rozwiązanie ma nas zaskoczyć. I tu pojawia się moje "ale", bowiem tych rozwiązań się domyśliłam, więc Hopeless, po tych wszystkich ochach i achach nieco mnie rozczarowało. Przypadki są bardzo podobne tematycznie i klimatycznie, jednak bardziej przypadły mi do gustu. Może dlatego, że jest w nich mniej słodyczy, nie ma tak wielu tajemnic, bo tak naprawdę niemal wszystko wiemy od początku, a wciąż czyta się z zapartym tchem - przez te emocje, przez pewne wskazówki i rady życiowe. A właśnie.
Czy miewasz czasem wrażenie, że właśnie marnujesz jakąś niepowtarzalną okazję? Czy brak zaufania do kogoś lub czegoś sprawił, że żałujesz podjętej decyzji? Albo najzwyczajniej - czy zdarza Ci się, że boisz się lub wstydzisz czegoś zrobić?
TAK - przejdź do akapitu 5
NIE - przejdź do akapitu 7


9.
Jesteśmy już po. Jestem ciekawa, co z tego, co mówiłam, Cię zaintrygowało, zainteresowało, zaciekawiło. Prawdopodobnie już dobrze wiesz, jaki masz wynik. Rozmawialiśmy o Hopeless, o fabule i o pewnych refleksyjnych elementach Przypadków. Już teraz czujesz, czy Cię zachęciłam, czy jednak nadal tlą się w Twojej głowie jakieś wątpliwości i czujesz, że to może być nie do końca dla Ciebie. Jeśli tak - pytaj śmiało. Ja przyznam, że nie jest to powieść idealna i można powiedzieć, że łapie się w schematach swojego gatunku - jednak chyba po to sięgamy po new adult, by przeżyć śmiech, wzruszenia i gorące chwile. Bo jednak w Przypadkach jest coś, że dodaję tę powieść do swoich ulubionych. Konkretny wynik? Według mnie musisz tę książkę przeczytać. Po prostu. Żeby się ze mną zgodzić lub mi zaprzeczyć, podzielić się wrażeniami. Przekonać się, czy poczujesz to samo, co ja.


Recenzja przygotowana we współpracy z księgarnią internetową Bonito.pl



Zobacz także:
* Hopeless + Losing Hope + Szukając Kopciuszka - Colleen Hoover *
* Wszystkie Jasne Miejsca - Jennifer Niven *
* Dziesięć Płytkich Oddechów - K. A. Tucker *

RECENZJA INTERAKTYWNA: Przypadki Callie i Kaydena RECENZJA INTERAKTYWNA: Przypadki Callie i Kaydena Reviewed by Unknown on sobota, lutego 20, 2016 Rating: 5