Oby się nie potłukło... Serce ze szkła / Kathrin Lange


Co czujemy, gdy widzimy różową okładkę z sercem? "Szykuje się romansik". Ale zwróćcie uwagę na te drapieżne kolce...

Julii, nastoletnia córka pisarza, wyjeżdża na przerwę świąteczną na wyspę Martha's Vineyard. Ma za zadanie "rozruszać" syna właściciela posiadłości, Davida, którego narzeczona niedawno zginęła. Coś dziwnego jednak zaczyna się dziać na tej posesji. Julii słyszy głosy, a wokół rozbrzmiewa echo tajemniczej klątwy...

Nie pałam miłością do niemieckich autorów. Mam wrażenie, że czyta mi się ich jeszcze gorzej od polskich. Nie wiem, czy wynika to z ich specyficznego stylu życia czy poglądów na świat, czy może język niemiecki, po przeniesieniu na nasz ojczysty, nabiera dziwnych, nieokreślonych i niezbyt pozytywnych dla mnie cech. Kathin Lange również nie podbiła mojego szklanego serca - ani kreacją postaci (szczególnie tej głównej, chociaż jeden z bohaterów mnie intrygował), ani narracją (która straciła wiele na wartości, gdy prowadziła ją irytująca dziewczyna), ani wątkiem miłosnym (w którym znów brała udział wyżej wspomniana Julii). Jednak sam pomysł na fabułę wydał mi się niezwykle ciekawy, mroczny i to właśnie on ratuje tę pozycję.

Autorka nawiązuje do znanych nam z filmów i powieści klątw, które zazwyczaj wiszą nad jakimś domem czy rodziną. Wywołuje dla nas zjawy, pogłaśnia echo głosów dochodzących znikąd, powołuje do życia bohaterów, których nie możemy poznać od podszewki. Klimat przypominał mi młodzieżową, gotycką powieść grozy a'la Mara Dyer Michelle Hodkin. Do tego pani Lange zawiązała w swojej fabule liczne supły, które nachodziły na siebie i coraz bardziej się plątały, by na sam koniec wszystkie puścić. Ten aspekt książki jest na tyle mocny, by przetrwać podróż u boku nawet takiej osoby, jak Julii.

Serce ze szkła nie jest powieścią idealną, ale na pewno mroczną i wciągającą, pełną mgły zasnuwającej nam pole widzenia. Być może okładka nie zachęca, by czytać ją publicznie, ale wierzcie mi - wnętrze jest o wiele bardziej czarne i tajemnicze.

Książka dostępna w Polsce dzięki wydawnictwu Muza

Oby się nie potłukło... Serce ze szkła / Kathrin Lange Oby się nie potłukło... Serce ze szkła / Kathrin Lange Reviewed by Unknown on piątek, grudnia 25, 2015 Rating: 5